Welcome!

Saturday 25 January 2014

10 Sikap Orang Jepun Yang Boleh Dicontohi

1. Orang Jepun sangat menepati waktu dan janji. Ini perkara yang paling ketara waktu aku ada kat Jepun. Kalau orang Jepun dah berjanji jumpa pukul 7 pagi tu, memang tepat pukul 7 pagi dia ada duduk 'cokoh' tunggu diriku dekat lobi hotel. Kalau kat Malaysia senang jer. Kalau janji pukul 7 pagi, ko tambah jer 30 minit atau sejam, tentu tak lari jauh. Padahal menghargai waktu itu adalah ajaran Islam. Demi MASA! (1) Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian; (2) Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. / (3) (Al-ASr 103:1-3) Allah telah bersumpah dengan masa. Kalau Allah dah bersumpah tu, menunjukkan masa itu satu perkara yang besar / hebat / penting samalah dengan 'demi MATAHARI', 'demi BULAN', 'demi BINTANG' dsb.

2. Orang Jepun sangat pembersih. Inipun ajaran Islam. Maksud hadis: ”Kebersihan itu adalah sebahagian daripada Iman”. (HR. Ahmad, Muslim, dan Tirmidzi). Pelik ya kenapa orang Jepun lebih 'Islamik' daripada orang Malaysia.

3. Orang Jepun selalu kata Hai. Sebagai contoh, kalau ditanya 'Ogengkideska (apa khabar)?' Mereka akan menjawab 'Hai (ya) Watashiwa gengkides (saya sihat)' Jadi perkataan Hai (ya) ni dah jadi sebati dengan mulut diaorang. Oleh itu, kita hendaklah mencontohi orang Jepun. Sekiranya anda berjumpa kawan, sapalah Hai. Contohnya Hai Fatin Liyana. Hai Fatin Suhana. Hai Annas Easkey.

4. Orang Jepun sangat menghormati orang lain. Sebenarnya cara asal orang Jepun menyapa kawannya ialah dengan menundukkan sedikit kepalanya tanda hormat. Bukan senang nak hormatkan orang sampai begitu sekali. Tak kiralah besar manapun pangkat kau kat dunia ni, semuanya adalah kurniaan dari ALLAH.

5. Orang Jepun sangat berdisiplin. Ini satu perkara yang aku perasan. Tak kira kerja apa yang diaorang buat diaorang sangat teliti, ada sistem, tersusun, teratur, berjadual, rapi dsb. Tak hairanlah diaorang mampu bangunkan negara diaorang dalam masa yang sangat singkat setelah perang dunia kedua. Mungkin sebab adanya kesusahan perang itu menjadikan rakyat Jepun lebih kuat dan hebat.

6. Orang Jepun sangat mementingkan persahabatan. Bagi orang Jepun, persahabatan adalah satu perkara yang number 1. Mereka amat mengambil berat terhadap sahabat masing2. Kalau ada sahabat diaorang yang takder duit, diaorang bagi hutang. Kalau ada sahabat diaorang yang kelaparan, diberinya makan. Kalau ada sahabat diaorang yang memerlukan bantuan, diberinya bantuan. Sedangkan Rasulullah SAW sendiri memerlukan sahabat yang sentiasa menolongnya dalam perjuangan dakwah Islamiah, apatah lagi kita. Orang Jepun mempunyai panggilan khas untuk sahabat yang bersama ketika susah dan senang ini, dipanggil Nakama. Sedangkan kawan dipanggil Tomodachi. Aku ingin mencari Rakan Seperjuangan, Nakamaku, Sahabatku, Ikhwanku. Semoga Allah menunjukkan kepadaku: Rakan Seperjuanganku, Nakamaku, Sahabatku, Ikhwanku.

7. Orang Jepun sangat kemas. Ini kerana mereka mengamalkan 5S. 5S tu ialah seiri, seiton, seiso, seiketsu and shitsuke. Kalau dalam bahasa omputehnya: sorting, straightening, systematic cleaning, standardizing, and sustaining. Nak tahu lebih lanjut pasal 5S sila klik kat sini. 5S ni kalau dalam bahasa melayu: Sisih, Susun, Sapu, Seragam dan Sentiasa Praktik. Yang ni pulak aku cipta: Sila Susun Selepas (engkau buat) Semak dan (engkau buat) Sampah.

8. Orang Jepun suka bangun pada awal pagi. Ini yang aku pelik bin ajaib. Sepatutnya rakyat Malaysialah yang suka bangun awal pagi, sebab rakyat Malaysia kena sembahyang Subuh. Ini terbalik pulak. Aku dah tanya orang Jepun ni, rata-rata diaorang akan bangun sekitar pukul 5-6 pagi. Huh, kalau rakyat Malaysia, waktu tu la paling sedap nak berdengkur. Cuba la bawak bangun awal sikit, sebelum Subuh ke. Lepas tu buat Tahajud 2-3 round ker, baru la cantik amalan.

9. Orang Jepun suka mandi air panas. Ha, ini adalah salah satu rahsia kenapa kulit awek Jepun sangat cantik dan comel. Kalau korang nak tahu, dalam air panas semulajadi tu ada Sulphur. Air panas semulajadi ni bersifat Asid. Ianya amat sesuai untuk kulit. Ini terbalik dengan air yang kita minum. Air yang paling baik untuk diminum ialah air yang bersifat alkali. Cepat la awek2 malaysia pergi mandi air panas kat Malaysia, tak kira la kat kolam air panas bemban ke, Sg. Serai ke, Selayang ke, Labis ke, barulah kulit korang jadi putih berseri macam awek Jepun.

10. Orang Jepun sangat sukakan bulan. Hah, ini tak dapat disangkal lagi. Cuba tengok flag Jepun camner. Apa salahnya menyukai bulan. Bulan itu diciptakan oleh ALLAH SWT untuk menunjukkan tarikh dan waktu kepada umat Islam melalui kalendar Islam dan perubahan bentuk bulan. Bulan juga mempunyai fungsi menghasilkan air pasang dan surut. Bersyukurlah kepada ALLAH SWT kerana telah menciptakan bulan. Aku juga selalu pandang ke langit, melihat bulan lalu kuucapkan Alhamdulillah, syukur kepada ALLAH SWT yang telah menciptakan bulan.

No comments:

Post a Comment